Algemeen
Is Alferdoos Reizen lid van de IATA?
Ja wij zijn lid van de IATA (International Air Transport Association).
Dat betekent dat wij gerechtigd zijn om vliegtickets uit te geven voor alle
aangesloten luchtvaartmaatschappijen.
(Iata code: 572 1191 0) de code is te valideren op www.checkacode.com
Is Alferdoos Reizen erkend door het ministerie van Hajj?
Ja, wij zijn erkend door het ministerie van hajj voor het organiseren van Hajj
en Umrah reizen. U kunt dat altijd controleren bij de Saodische ambassade te
Denhaag
Persoonsgegevens
Uw gegevens worden in geen geval aan derden verstrekt en alleen gebruikt voor
onze eigen database, (e-) mailingen en nieuwsbrieven.
Boeken
en betalen
Hoe maak ik een boeking?
U kunt gemakkelijk 24 uur per dag online een boeking maken via onze
website. Uiteraard kunt u ook langskomen bij ons kantoor aan de Marnixstraat
267, in Amsterdam. Verder is het ook mogelijk om telefonisch te boeken via:
020-4898151.
Hoe kan ik betalen?
Als u online boekt, kunt u ook direct middels IDEAL afrekenen. Boekt u
telefonisch, dan krijgt u van ons een e-mail met een betaaldlink voor IDEAL
betalingen. U kunt ook contant of per pin betalen bij ons kantoor in Amsterdam.
Wat is een ticketing limiet?
In veel gevallen hanteert de luchtvaartmaatschappij een ticketing limiet.
Dit is het aantal dagen na reservering dat een boeking moet worden geprint. Wij
kunnen alleen tickets printen als de volledige betaling binnen is. In veel
gevallen zal per ommegaande het factuurbedrag moeten worden voldaan.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden:
U ontvangt uw reisbescheiden uiterlijk één week voor vertrek.
Krijgen kinderen bij Alferdoos kinderkorting?
Kinderen van 2 jaar tot en met 11 jaar krijgen kinderkorting. Bepalend
hiervoor is de leeftijd op de dag van vertrek. Het kortingstarief wordt
berekend van het netto tarief ( Tickettarief zonder de belastingen )
Bij de
meeste luchtvaartmaatschappijen krijgen kinderen 25% korting. Bij een aantal
luchtvaartmaatschappijen bedraagt de korting 33%.
Baby’s tot 2 jaar krijgen 90% korting.
Afhankelijk van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij, betalen baby’s wel of
geen belastingen.
Voor de Umrah / Hajj visum en eventueel
hotels krijgen kinderen en baby’s ook korting, vraag hiernaar bij een van onze
medewerkers.
Kan ik in het vliegtuig een speciale maaltijd krijgen?
Bij uw boeking kunt u aangeven of u een speciale maaltijd wenst tijdens de
vlucht. Wij geven dit door aan de betreffende luchtvaartmaatschappij en zij
zorgen dat u zowel op de heen- als de terugreis de juiste maaltijd krijgt. Voor
bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er
veelal geen maaltijden geserveerd worden. Bij de meeste intercontinentale
vluchten kunt u kiezen uit: Hindoe vegetarische maaltijd / noch vlees noch vis,
babymaaltijd (Tot 2 jaar), milde maaltijd / weinig gekruid, kindermaaltijd,
maaltijd voor diabetici, fruitmaaltijd, glutenvrije maaltijd, hindoe maaltijd,
kosjere maaltijd (bereid conform het joodse dieet), caloriearme maaltijd,
maaltijd met laag cholesterolgehalte, zoutloze maaltijd, islamitische maaltijd,
maaltijd zonder lactose, vismaaltijd (Schaaldieren niet inclusief),
vegetarische maaltijd (zuivel en eieren), Vegan vegetarische maaltijd (geen
dierlijke producten, zuivel en eieren).
Kan ik van tevoren een voorkeur opgeven voor een stoel in het vliegtuig?
Bij uw boeking kunt u aangeven of u een speciale stoel wilt reserveren.
Specifieke stoelaanvragen worden echter altijd onder voorbehoud doorgegeven.
Alferdoos Reizen en de luchtvaartmaatschappij kunnen helaas geen garantie geven
dat u daadwerkelijk die stoel krijgt. Plaatsen bij de nooduitgang kunnen nooit
van tevoren geboekt worden, ook niet met een medische verklaring. Indien u via
Alferdoos Reizen een stoelvoorkeur door hebt gegeven, raden wij u aan ruim op
tijd op Schiphol aanwezig te zijn om in te checken.
Ik heb een “frequent flyer” nummer, kan ik dat doorgeven?
Ja, verschillende luchtvaartmaatschappijen hanteren een frequentflyer
programma. U kunt het nummer van uw kaart aan ons doorgeven, wij geven dit
nummer dan door aan de luchtvaartmaatschappij. Het is per maatschappij wel
verschillend of de punten ook toegekend worden op groepsboekingen (Umrah en
Hajj Groepen).
Annuleringen
en wijzigingen
Annuleringen:
De annuleringskosten zijn per luchtvaartmaatchappij verschillend. In alle
gevallen bedragen de annuleringskosten € 50,- voor ticketing (= voor het
printen van de tickets). De annuleringskosten na ticketing kunt u opvragen bij
een van onze medewerkers. Wij willen u erop wijzen dat bij veel actietarieven
de annuleringskosten 100 % bedragen. Nadat wij uw annulering hebben verwerkt
( ongeveer 6 weken ) krijgt u van ons bericht via mail / per post of
telefonisch.
Kan ik nog mijn reisdata wijzigen na boeking?
Dit hangt af van de soort reis en/of vliegticket. In veel gevallen (voordat de
tickets zijn uitgegeven) is het gewoon mogelijk om uw reservering te wijzigen
tenzij anders aangegeven. Bij een aantal luchtvaartmaatschappijen kunt u gratis
of tegen een bepaald bedrag uw terugreis wijzigen. Vraag naar de voorwaarden.
Reisdocumenten
& Vaccinaties
Welke reisdocumenten heb
ik nodig? Voor de Umrah en Hajj
heeft u nodig:
- Paspoort ( moet mininaal 6 maanden geldig zijn na vertrek)
- Kopie van het verblijfsvergunning (Indien geen Nederlandse paspoort)
- 2 recente pasfoto's (Witte achtergrond)
- Inentingsbewijs (Gele boekje) tegen meningitis
- Bewijs van Mahram (voor de zusters)
Vaccinaties
Voor reizen naar Saoedi-Arabië dient u gevaccineerd te worden. Neem
hiervoor contact op met uw lokale GG & GD. Meer informatie vindt u ook op http://www.lcr.nl/Landen
Tijdens
uw reis
Is het mogelijk om vanaf een andere plaats in Europa te vertrekken in plaats
van vertrek vanaf Amsterdam?
Ja, dat is mogelijk, met uitzondering van de Hajj reizen.
Is er op Schiphol een groeps-incheck?
Ja, Alleen tijdens de Hajj periode regelen wij een aparte Check-in balie
voor onze reizigers.
Het herbevestigen van uw terugreis
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is herbevestiging van de terugreis
niet nodig. Maar bij Egypt Air, Turkish Air, Royal Jordanian raden wij u aan om
de terugvlucht 72 uur van tevoren te herbevestigen. ZO bent u ook op de hoogte
van eventuele schemawijziginen.
Vliegtickets
& Bagage
Wat is een e-ticket?
Een e-ticket is de elektronische versie van het papieren ticket. De
gegevens van de reiziger worden opgeslagen in het computersysteem van de
luchtvaartmaatschappij.
Mijn naam staat verkeerd gespeld op mijn e-ticket, wat moet ik doen?
Neemt u zo snel mogelijk contact op met ons kantoor. Wij zullen bekijken of
het noodzakelijk is de naam aan te passen. Eventuele kosten komen dan voor uw
rekening.
Hoeveel kilo bagage mag ik op een reis meenemen?
De toegestane maximum bagage vrijdom verschilt per luchtvaartmaatschappij
en bestemming. Bij de meeste Luchtvaartmaatschappijen is het standaard dat u 1
PC (1x 23 KG) mee mag nemen. Binnen Europa is het bij de meeste
Luchtvaartmaatschappijen nu standaard dat u bij de light tarieven alleen maar
Handbagage mee mag nemen.
Handbagage bedraagt altijd maximaal 8 KG per persoon.
2 PC= 2 Piece concept: 2 Bagage stukken van elk maximaal 23 KG. Dus totaal
46 KG per ticket.